طراحی آموزشی ادبیات فارسی دوازدهم

Rate this post

طراحی آموزشی ادبیات فارسی دوازدهم

طراحی آموزشی ادبیات فارسی دوازدهم ، چگونه معلمان مدرسه مطمئن می شوند که درس هایشان موثر است و دانش آموزان مفاهیم چالش برانگیز را درک می کنند؟ چگونه تعداد فزاینده‌ای از شرکت‌های بزرگ کارکنان خود را آموزش می‌دهند و کارمندان جدید را وارد می‌کنند؟ چگونه طیف گسترده ای از سازمان های دولتی و بخش خصوصی از ابزارهای مدرن برای تقویت یادگیری و آموزش استفاده می کنند؟ فرآیندها همه متفاوت است، اما راه حل ایده آل یکسان است: طراحی آموزشی ادبیات فارسی دوازدهم .

آنچه از نیاز به ارائه آموزش مهارتی برای هزاران نفر از افرادی که در جنگ جهانی دوم مشارکت داشتند، شکل گرفت، امروزه طراحی آموزشی ادبیات فارسی دوازدهم یکی از حیاتی ترین و پرتقاضاترین رشته ها در تمام صنایع است. در اینجا راهنمای سریع این رشته هیجان انگیز و پیامدهای آینده آن است.

طراحی آموزشی ادبیات فارسی دوازدهم چیست؟

از منظر دانشگاهی، طراحی آموزشی ادبیات فارسی دوازدهم به عنوان «فرایند سیستماتیک و بازتابی تبدیل اصول یادگیری و آموزش به طرح‌هایی برای مواد آموزشی، فعالیت‌ها، منابع اطلاعاتی و ارزشیابی» تعریف می‌شود. با این حال، برای درک کامل مفاهیم فرآیندهای طراحی آموزشی ادبیات فارسی دوازدهم، داشتن یک تعریف کاربردی کمک می کند.

طبق گفته Instructional Design Central، طراحی آموزشی ادبیات فارسی دوازدهم «فرآیندی است که طی آن محصولات و تجربیات یادگیری طراحی، توسعه و ارائه می‌شوند. این محصولات آموزشی شامل دوره‌های آنلاین، کتابچه‌های آموزشی، آموزش‌های ویدیویی، شبیه‌سازی‌های یادگیری و غیره می‌شوند. اصطلاحات طراحی آموزشی ادبیات فارسی دوازدهم، فناوری آموزشی، طراحی تجربه یادگیری (LX)، طراحی برنامه درسی و طراحی سیستم‌های آموزشی (ISD) گاهی اوقات به جای یکدیگر استفاده می‌شوند.

به زبان ساده، طراحی آموزشی ادبیات فارسی دوازدهم ایجاد تجارب یادگیری یا آموزشی است که کسب دانش جدید را تسهیل می کند.

اجزای اساسی طراحی آموزشی ادبیات فارسی دوازدهم

در حالی که مدل‌ها و نظریه‌های مختلفی وجود دارد که طراحان آموزشی را در حین توسعه تجربیات یادگیری مؤثر راهنمایی می‌کنند، شیوه‌های طراحی آموزشی ادبیات فارسی دوازدهم مستلزم این است که تمام دستورالعمل‌ها شامل سه جزء اصلی باشند:

  1. اهداف و مقاصد روشن
  2. فعالیت های یادگیری
  3. ارزیابی ها

این سه رکن طراحی آموزشی ادبیات فارسی دوازدهم چیزی را تشکیل می دهند که مثلث جادویی یادگیری نامیده می شود . طراحی آموزشی ادبیات فارسی دوازدهم مؤثرترین است و نتایج یادگیری زمانی بیشترین موفقیت را دارد که این سه ستون با «نیت وابستگی متقابل» ساخته شوند، یا به نحوی که هر سه از یکدیگر حمایت کنند.

هنگامی که اهداف و مقاصد، فعالیت‌های یادگیری و ارزیابی‌ها مشخص شد، فرآیند طراحی آموزشی ادبیات فارسی دوازدهم ایجاد راه‌حل‌های یادگیری را می‌طلبد که این کادرها را علامت بزنید:

  1. تئوری محور
  2. پرس و جو محور
  3. داده محور
  4. نتایج محور

۵ نمونه از مدل های طراحی آموزشی ادبیات فارسی دوازدهم

مدل‌های شناسایی متعددی وجود دارد که طراحان آموزشی می‌توانند به عنوان پایه و اساس خود در هنگام توسعه تمرین‌های یادگیری مختلف استفاده کنند. پنج مدل طراحی آموزشی ادبیات فارسی دوازدهم رایج و پرکاربرد عبارتند از:

  1. طبقه بندی بلوم: طبقه بندی بلوم است ترتیب سلسله مراتبی از مهارت های شناختی که می تواند به معلمان در آموزش و یادگیری دانش آموزان کمک کند.” طبقه بندی بلوم دارای شش سطح است: به خاطر سپردن، درک کردن، اعمال، تجزیه و تحلیل، ارزیابی، ایجاد.
  2. مدل ADDIE: مسلماً مهم‌ترین مدل طراحی آموزشی ادبیات فارسی دوازدهم، ADDIE – تجزیه و تحلیل، طراحی، توسعه، پیاده‌سازی و ارزیابی – به عنوان یک راهنمای فرآیند هنگام توسعه ابزارهای آموزشی مؤثر استفاده می‌شود.
  3. طراحی تکراری: طراحی تکراری مستلزم «توسعه و اصلاح تدریجی یک طرح بر اساس بازخورد و ارزیابی است». مدل‌های طراحی آموزشی ادبیات فارسی دوازدهم اضافی از طراحی تکرار شونده از جمله نمونه‌سازی سریع و مدل مارپیچی خارج شده‌اند.
  4. مدل SAM: SAM مخفف Successive Approximation Model است و یک نسخه ساده شده از مدل ADDIE است. تفاوت مدل SAM این است که بازخورد زودتر جمع‌آوری می‌شود تا طراحان بتوانند مدل‌های کاری را در مراحل اولیه بسازند. در جایی که فرآیندهای ADDIE کاملاً خطی هستند، SAM یک فرآیند بازگشتی است.
  5. چارچوب دایره یادگیری: چارچوب حلقه یادگیری یک مدل طراحی آموزشی ادبیات فارسی دوازدهم است که در سه مرحله کار می کند: هدف، ایجاد و راه اندازی.

مزایای طراحی آموزشی ادبیات فارسی دوازدهم

استفاده از تئوری های طراحی آموزشی ادبیات فارسی دوازدهم برای ساخت تمرین های آموزشی می تواند مزایای مثبت متعددی را برای فراگیران به همراه داشته باشد. با این حال، این مزایا یک اثر موج دار از یک اصل لنگر است – طراحی آموزشی ادبیات فارسی دوازدهم یک فرآیند سیستماتیک است که ریشه در تئوری دارد. به دلیل این واقعیت، طراحان آموزشی می‌توانند از مهارت‌ها و دانش خود برای توصیه فعالیت‌ها و ارزیابی‌های آموزشی ایده‌آل که با اهداف یادگیری مطلوب همسو هستند، استفاده کنند.

بنابراین، صرف‌نظر از صنعت یا هدف تمرین‌های یادگیری، طراحی آموزشی ادبیات فارسی دوازدهم به‌طور مداوم فواید یکسانی را به همراه خواهد داشت . آن ها عبارتند از:

  1. برنامه های متمرکز/سفارشی ایجاد می کند
  2. مشارکت بیشتر دانش آموزان را تشویق می کند (طراحی آموزشی ادبیات فارسی دوازدهم تعاملی)
  3. اهداف روشن و قابل اندازه گیری را تعیین می کند
  4. ثبات ایجاد می کند
  5. یادگیری را برای دانش آموزان ساده می کند

طراح آموزشی چیست؟

Instructional Design Central یک طراح آموزشی را به عنوان “معمار” تمرینات یادگیری مشخص می کند. “طراحان آموزشی محصولات آموزشی را برای تجارت، K-12، آموزش عالی و سازمان های دولتی ایجاد و ارائه می کنند.”

 طراحان آموزشی سه ابزار مهم تجارت دارند:

  • اولین مورد فرآیند است که پایه و اساس بسیاری از مدل های طراحی آموزشی ادبیات فارسی دوازدهم است. ADDIE بیشتر یک فرآیند ID است، همانطور که در توسعه مدل SAM مشهود است. فرآیند طراحی آموزشی ادبیات فارسی دوازدهم، صرف نظر از اینکه کدام مدل استفاده می‌شود، به اطمینان از ایجاد کارآمد دستورالعمل کمک می‌کند.
  • بعد تئوری است. تئوری هایی در مورد نحوه یادگیری افراد، تصمیمات طراحان آموزشی در مورد طراحی تجربیات یادگیری و توسعه مواد آموزشی را نشان می دهد. تئوری به حصول اطمینان از کسب و حفظ دانش و مهارت های جدید کمک می کند.
  • سوم، ابزارهای واقعی است که طراحان آموزشی برای ارائه دستورالعمل استفاده می کنند. بسته به نیاز زبان آموزان، ابزارها می توانند به سادگی کاغذ و مداد، پیشرفته تر مانند ابزارهای تالیف آموزش الکترونیکی یا واقعیت افزوده پیشرفته باشند.

مشاغل در طراحی آموزشی ادبیات فارسی دوازدهم

هرگز زمان بهتری برای ورود به حوزه حرفه ای طراحی آموزشی ادبیات فارسی دوازدهم وجود نداشته است. Inside Higher Ed به طراح آموزشی لقب ” داغترین شغل در آموزش عالی ” داده است، زیرا تقاضای ملی برای متخصصان واجد شرایط بیش از ۲۰٪ افزایش یافته است. در نتیجه، پتانسیل حقوق و دستمزد در حال افزایش است، همانطور که فرصت های متنوعی برای طراحان آموزشی وجود دارد.

اطلاعات حقوق و دستمزد از وب سایت های استخدام نشان می دهد که دستمزد سالانه از محدوده ۶۵ هزار دلار شروع می شود و بسته به کارفرما و سطح مسئولیت بسیار بالاتر است. در حالی که ارقام حقوق و دستمزد ممکن است با ورود داده‌های جدید تغییر کند، در اینجا نمونه‌ای از محدوده حقوق تا زمان انتشار این گزارش آمده است:

  • ZipRecruiter میانگین حقوق ۸۰۱۸۲ دلار را لیست کرده است که تا ۱۳۲۵۰۰ دلار را شامل می شود.
  • Glassdoor lists an average salary of $69,395, ranging up to $100,000
  • Salary.com lists an average salary of $69,395, ranging up to $92,820
  • Indeed میانگین دستمزد ۷۶۳۹۰ دلاری را فهرست می‌کند که در مناطق کلیدی مانند واشنگتن، دی سی (۱۰۰، ۹۲۴ دلار)، شارلوت، NC (۸۱،۲۸۰ دلار)، تامپا، فلوریدا (۷۲،۸۶۰ دلار) و شهر نیویورک (۷۱،۶۲۱ دلار) بالاتر است.

فقط مؤسسات آموزشی به دنبال طراحان آموزشی نیستند. جستجوی سریع آگهی‌های شغلی طراحی آموزشی ادبیات فارسی دوازدهم در لینکدین نشان می‌دهد که برخی از شرکت‌های برتر فناوری، مراقبت‌های بهداشتی، خدمات مالی و خرده‌فروشی فعالانه به دنبال متقاضیانی هستند تا به آنها در ایجاد تمرین‌های یادگیری مؤثر کمک کنند. برخی از برندهایی که ممکن است بشناسید عبارتند از: آمازون، تسلا، مایکروسافت، اوبر، مورگان استنلی، فیدلیتی، گارتنر، زیراکس، هاروارد، برگدورف گودمن و غیره.

۹ دلیلی که باید در طراحی آموزشی ادبیات فارسی دوازدهم در نظر بگیرید (به علاوه اطلاعات حقوق) – راهنمای دریافت کنید >>

آینده طراحی آموزشی ادبیات فارسی دوازدهم

همه‌گیری COVID-19 نشان داد که یافتن مؤثرترین راه‌ها برای دستیابی به فراگیران چقدر حیاتی است. با انتقال آموزش به صورت آنلاین، معلمان با تعجب مواجه شدند – چگونه می توانم تاکتیک های تدریس کلاس را به یک پلت فرم ویدیویی ترجمه کنم؟ پاسخ در طراحی آموزشی ادبیات فارسی دوازدهم نهفته است. معلمان می‌توانند از تئوری‌ها و مدل‌های ID برای ایجاد درس‌های مؤثر، صرف‌نظر از شرایط، استفاده کنند.

از نظر گرایش های طراحی آموزشی ادبیات فارسی دوازدهم، یک مفهوم نوظهور وجود دارد که در حال افزایش است. ریز یادگیری این ایده است که مواد آموزشی را می توان و باید در بخش های کوچک قابل هضم ایجاد کرد که فراگیران بتوانند در هر کجا که هستند به آنها دسترسی داشته باشند. مثلاً یادگیرنده‌ای دارید که ۴۵ دقیقه از طریق قطار رفت و آمد می‌کند، می‌توان مواد آموزشی متناسب با این بازه زمانی ایجاد کرد تا آنها بتوانند قبل از رسیدن به محل کار یا خانه، آموزش را تکمیل کنند. این نه تنها به این معنی است که معلمان می توانند به طور مؤثرتری با فراگیران خود در جایی که هستند ملاقات کنند، بلکه می توانند در زمان و منابع توسعه آموزش نیز صرفه جویی کنند.

امروزه، شناخت روزافزونی از ارزش رشته طراحی آموزشی ادبیات فارسی دوازدهم وجود دارد. این یک افزودنی برای آموزش سنتی نیست، بلکه موجودیت خود است که توسط نظریه پشتیبانی می شود. این باعث علاقه جدیدی به کار در این زمینه و ادامه تحصیل در رشته طراحی آموزشی ادبیات فارسی دوازدهم شده است. کارشناسی ارشد آنلاین علوم در یادگیری طراحی و فناوری ارائه شده توسط دانشگاه سن دیگو دارای برنامه درسی است که بر موضوعات دانشجو محور مانند مهارت های سواد دیجیتال، فناوری نوظهور، طراحی تجربه یادگیری و موارد دیگر تمرکز دارد. با داشتن این مهارت ها، فارغ التحصیلان برنامه USD LDT آماده راه اندازی حرفه ای در این زمینه به سرعت در حال رشد هستند.

سوالات متداول درباره طراحی آموزشی ادبیات فارسی دوازدهم

س: طراحی آموزشی ادبیات فارسی دوازدهم چیست؟
الف: طراحی آموزشی ادبیات فارسی دوازدهم «فرآیندی است که طی آن محصولات و تجربیات یادگیری طراحی، توسعه و ارائه می‌شوند. این محصولات آموزشی شامل دوره‌های آنلاین، کتابچه‌های آموزشی، آموزش‌های ویدیویی، شبیه‌سازی‌های یادگیری و غیره می‌شوند. اصطلاحات طراحی آموزشی ادبیات فارسی دوازدهم، فناوری آموزشی، طراحی تجربه یادگیری (LX)، طراحی برنامه درسی و طراحی سیستم‌های آموزشی (ISD) گاهی اوقات به جای یکدیگر استفاده می‌شوند.

س: برخی از محبوب ترین مدل های طراحی آموزشی ادبیات فارسی دوازدهم کدامند؟
پاسخ: ADDIE پرکاربردترین مدل طراحی آموزشی ادبیات فارسی دوازدهم است، اما برخی از مدل‌ها و تئوری‌های اضافی شامل مدل SAM، طبقه‌بندی بلوم، طراحی تکراری و چارچوب حلقه یادگیری است.

س: مزایای اولیه طراحی آموزشی ادبیات فارسی دوازدهم چیست؟
پاسخ: مهمترین مزیت طراحی آموزشی ادبیات فارسی دوازدهم این است که فرآیندی سیستماتیک است که ریشه در تئوری صحیح و مبتنی بر تحقیق دارد. این بدان معناست که تمرینات آموزشی برخاسته از این اصول ثابت شده است که موثر هستند. از آنجا، یک اثر موجی از نتایج مثبت وجود دارد:

  1. برنامه های متمرکز/سفارشی ایجاد می کند
  2. مشارکت بیشتر دانش آموزان را تشویق می کند (طراحی آموزشی ادبیات فارسی دوازدهم تعاملی)
  3. اهداف روشن و قابل اندازه گیری را تعیین می کند
  4. ثبات ایجاد می کند
  5. یادگیری را برای دانش آموزان ساده می کند

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

34 − = 30